Input:

Gradbena situacija

2.12.2024, , Vir: Verlag DashöferČas branja: 34 minut

4.3.3 Gradbena situacija

Kristinka Vuković Sonja Kermat Urška Juršev, Vir: Verlag Dashöfer

PRAVNI VIDIK

Gradbena situacija je pojem, ki se pojavlja pri gradnji objektov na določenem zemljišču ali pri izvajanju gradbenih del na že obstoječih objektih. Osnovna pravila za obračun in plačilo gradbenih del urejata Obligacijski zakonik in Posebne gradbene uzance.

Gradbena pogodba

Gradbena pogodba je skladno s 649. členom Obligacijskega zakonika podjemna pogodba, s katero se izvajalec zavezuje, da bo po določenem načrtu v dogovorjenem roku zgradil določeno zgradbo na določenem zemljišču oziroma na že obstoječem objektu izvedel kakšna druga gradbena dela, naročnik pa se zavezuje, da mu bo za to plačal določeno ceno. Gradbena pogodba mora biti sklenjena v pisni obliki.

Izstavitev gradbene situacije podrobneje določajo Posebne gradbene uzance 2020 v členih od 57 do 61. Začasne gradbene situacije in končna gradbena situacija se izstavijo na podlagi izvedenih količin pogodbenih del in pogodbenih cen na podlagi sklenjene gradbene pogodbe. Z gradbenimi situacijami se prikažejo opravljena gradbena dela na način in po specifikaciji, ki je podana v tehnični dokumentaciji. Z začasnimi situacijami se obračunava vrednost del, izvedenih med gradnjo.

Začasne situacije izstavlja izvajalec praviloma za dobo enega meseca. Začasna situacija se pošlje naročniku v primernem roku po izteku dobe, na katero se nanaša. Končno situacijo sestavi izvajalec in jo predloži v izplačilo po opravljenem sprejemu in izročitvi izvedenih del. Začasna situacija in končna situacija vsebujeta podatke o količinah in cenah izvedenih del, skupni vrednosti izvedenih del, prej izplačanih zneskih in znesku, ki ga je treba plačati na podlagi izstavljene situacije.

Na podlagi začasne situacije se opravi izplačilo v osmih dneh od dneva njenega prejema, na podlagi končne situacije pa v 15 dneh od dneva njenega prejema. Če naročnik izpodbija del prejete situacije, plača nesporni znesek v predpisanem roku. Naročnik lahko izpodbija začasne situacije glede cene, količine in vrste izvedenih del. O spornem znesku in razlogih izpodbijanja mora naročnik obvestiti izvajalca v roku, ki je določen za plačilo na podlagi situacije.

RAČUNOVODSKI VIDIK

Podlago za računovodsko obravnavo gradbene situacije najdemo v Slovenskem računovodskem standardu 15.

Organizacija pripozna prihodek od prodaje, ko izpolni (ali izpolnjuje) pogodbeno obvezo. Pogodbena obveza je izvršitvena obveza organizacije, da kupcu dobavi ali opravi pogodbeno dogovorjeno (obljubljeno) blago ali storitve. Izvršitveno obvezo organizacija izpolni (ali izpolnjuje) s prenosom pogodbeno dogovorjenega blaga ali storitve kupcu.

Blago oziroma storitev je prenesena, ko ga/jo kupec pridobi (ali pridobiva) v obvladovanje. Kupec pridobi v obvladovanje blago ali storitev, ko pridobi pravico do odločanja o njegovi/njeni uporabi, in pravico do praktično vseh njegovih/njenih preostalih koristi. Takšno obvladovanje vključuje tudi sposobnost preprečevanja drugim, da usmerjajo uporabo blaga ali storitve in pridobijo koristi iz njegovega/njenega naslova. Koristi iz naslova blaga oziroma storitev so morebitni denarni tokovi (prejemki ali prihranki pri izdatkih), ki se lahko pridobijo neposredno ali posredno na različne načine. Na primer:

- uporaba sredstva za proizvodnjo blaga ali zagotavljanja storitev,

- uporaba sredstva za povečanje vrednosti drugih sredstev,

- uporabo sredstva za poravnavo obveznosti ali zmanjšanja stroškov,

- prodaja ali menjava sredstva,

- zastava sredstva za zavarovanje posojila in

- posedovanje sredstva.

Organizacija prenese obvladovanje blaga ali storitve in s tem izpolni oziroma izpolnjuje izvršitveno obvezo, in sicer v določenem trenutku ali postopoma. Če se obvladovanje prenese v določenem trenutku, se za določitev trenutka prenosa uporabijo sodila iz Slovenskega računovodskega standarda 15.12 in Slovenskega računovodskega standarda 15.42.

Organizacija prenese obvladovanje blaga ali storitve postopoma, če kupec obvladovanje prevzema sočasno (pomeni hkrati oziroma tekoče) z napredkom organizacije pri izpolnjevanju takšne obveze. Pri presoji ali se obvladovanje na kupca prenaša postopoma, organizacija uporabi sodila iz Slovenskega računovodskega standarda 15.43. Več o sodilih najete v članku Prihodki.

Za vsako izvršitveno obvezo, ki se izpolni postopoma, se prihodek pripozna postopoma, skladno z napredkom organizacije v smeri popolne izpolnitve takšne obveze. Prihodki se postopno pripoznajo zgolj, če se lahko razumno izmeri napredek v smeri popolne izpolnitve izvršitvene obveze, to je kadar ima organizacija zanesljive informacije, ki so potrebne za uporabo ustrezne metode za merjenje napredka. Kadar organizacija ne more razumno izmeriti napredka v smeri popolne izpolnitve izvršitvene obveze, pričakuje pa povrnitev stroškov, nastalih pri izpolnjevanju te obveze, lahko prihodke pripozna samo do višine nastalih stroškov.

Ob sklenitvi pogodbe s kupcem mora organizacija opredeliti vse v pogodbi vsebovane izvršitvene obveze.

Tabela: Transakcijska cena v gradbenih pogodbah

Vrsta Računovodska obravnava 
Nagrada/spodbuda/škoda  Variabilno nadomestilo, ki se vključi po metodi pričakovane vrednosti (utež je verjetnost dogodka) ali metodo najverjetnejšega zneska  
Sprememba naročila  Sprememba transakcijske cene  
Zahtevki kupcev- penali  Variabilno nadomestilo (zmanjšanje že pripozanih prihodkov)  
Sestavina financiranja  Če je pomembna, jo je potrebno vključiti  

Pri priznavanju prihodkov ni nujno, da se priznavajo skladno z izdajanjem računov. Prav tako se časovni razpored plačil ne odraža v priznavanju prihodkov.

Transakcijska cena je znesek nadomestila, za katero organizacija pričakuje, da ga bo dobila od kupca, ko bo izpolnila izvršitvene obveze. Transakcijska cena pri gradbenih pogodbah je dogovorjena cena v pogodbi + variabilno nadomestilo (na primer zaključek gradnje do dogovorjenega roka ali pred njim, penali za zamudo pri dokončanju gradbenih del ipd.).

Transakcijska cena se razdeli na posamezne izvršitvene obveze, ki predstavljajo relativno samostojne celote dobave blaga ali storitev (na primer gradnja hiše, ločena obveza ureditev okolice, dovoza in gradnja bazena).

Pri razporeditvi variabilnega dela je potrebno posebno pozornost nameniti razporeditvi variabilnega dela na posamezno izvršitveno obvezo (variabilni del se lahko nanaša samo na eno izvršitveno obvezo in ne celotno gradbeno pogodbo).

Pogoji za postopno pripoznavanje prihodkov so povezani z možnostjo kupca, da obvladuje sredstvo:

-Kupec s tem, ko organizacija izvršuje obvezo, pridobiva in porablja koristi iz njenega naslova(gradnja na zemljišču investitorja),

-Izvrševanje obveze s strani organizacije poveča ali ustvari sredstvo, ki ga ves čas ustvarjanja obvladuje kupec (na primer izdelava programske opreme postopoma, ki jo naročnik že tekom razvoja lahko deloma uporablja),

-Izvrševanje obveze ne ustvari sredstva, ki bi ga lahko organizacija porabila na drug način, kot je predviden v pogodbi, pri čemer ima organizacija izvršljivo pravico do plačila za do določenega trenutka izpolnjeni del obveze (izdelava strojev po pogodbi).

Organizacija lahko za merjenje napredka uporablja metodo vložkov ali metodo izložkov. Od sklenitve pogodbe do izpolnitve pogodbe uporablja izbrano metodo za merjenje napredka in je v času trajanje pogodba ne more spreminjati.

DAVČNI VIDIK

DDV

Za gradnjo objektov in gradnjo delov že obstoječih gradbenih objektov ZDDV-1 določa, da se davek na dodano vrednost obračunava po splošni stopnji, razen za dobave blaga in storitve, ki so naštete v prilogi 1, za katere se DDV obračunava po nižji stopnji. (41. člen ZDDV-1). Priloga 1 v 11. točki določa, da se nižja davčna stopnja uporablja za stanovanja, stanovanjske in druge objekte, namenjene za trajno bivanje, ter za dele teh objektov, če so del socialne politike. Del socialne politike so stanovanja

.

Splošni pogoji uporabe produktov

Politika zasebnosti

  1. Uvodne določbe

Splošni pogoji poslovanja družbe Verlag Dashöfer, založba, d.o.o. opredeljujejo pogoje uporabe produktov založbe Verlag Dashöfer in veljajo za vse vrste uporabnikov: neregistrirane anonimne uporabnike, brezplačno registrirane uporabnike in za naročniške uporabnike.

Splošni pogoji poslovanja so sestavni del vsakega naročila oz. pogodbe na produkte založbe Verlag Dashöfer.

Vse navedene določbe Splošnih pogojev poslovanja so splošni pogoji v smislu 120. člena Obligacijskega zakonika (Ur.l. RS, št. 83-/2001 do 64/2016), ki dopolnjujejo naročilo oz. pogodbo in so zavezujoči kot pogodbena določila.

Družba Verlag Dashöfer, založba, d.o.o. si pridržuje pravico do spremembe Splošnih pogojev poslovanja. Le-ti bodo v ažurni obliki objavljeni na spletnih straneh založbe Verlag Dashöfer.

  1. Obrazložitev osnovnih pojmov
    • založba– družba Verlag Dashöfer, založba, d.o.o., s sedežem: Dunajska 21, 1000 Ljubljana, vpisana pri Okrožnem sodišču v Ljubljani št. Vl. 1/38173/00, ki ponuja in zagotavlja produkt;
    • naročnik– fizična ali pravna oseba, ki naroči produkt;
    • fizična oseba– oseba, ki pri naročanju ne naroča produkta v sklopu svoje poslovne dejavnosti, zaposlitev ali poklica;
    • pravna oseba– v to kategorijo sodi vsaka družbena tvorba, ki ji je pravni red priznal pravno sposobnost, prav tako tudi osebe, zapisane v poslovnem registru kot samostojni podjetniki ter druge fizične osebe, ki opravljajo dejavnost;
    • produkt –vsak produkt, ki spada v založniški portfelj in ga založba izdaja v tiskani ali on-line obliki, v obliki storitev ali kakšnem drugem mediju. Kot produkt se šteje: tiskani priročnik, on-line portal, on-line priročnik, on-line vestnik, on-line tečaj, vestnik, brošura, e-gradivo, on-line seminar, on-line video, videoseminar ali produkt na USB ključku;
    • anonimni neregistrirani uporabnik– vsak obiskovalec on-line produktov, ki ne opravi brezplačne registracije;
    • brezplačno registrirani uporabnik– brezplačno registriran uporabnik postane vsak anonimen neregistriran uporabnik portalov, ki opravi postopek registracije;
    • naročniški uporabnik– ima dostop do vseh vsebin izbranih on-line produktov, ki so namenjeni samo naročniškim uporabnikom, v okviru naročniške pogodbe;
    • uporabnik– anonimni neregistrirani uporabnik, brezplačno registrirani ali naročniški uporabnik;
    • pogodbeni strani– založba in naročnik;
    • ponudba produkta– s strani založbe pomeni predlog naročila, v naslednjem koraku pa sklenitev prodajne pogodbe z založbo;
    • naročilnica/prijavnica– izraz volje kupca k nakupu izbranega produkta;
    • izvedba naročila– poslano naročilo založbi preko on-line obrazca;
    • prodajna pogodba– za sklenitev prodajne pogodbe se šteje potrditev naročila s strani založbe;
    • nakup na obroke– nakup produkta s postopnim plačilom po vnaprejšnjem pisnem dogovoru z založbo;
    • strošek manipulacije in dostave– zajema stroške poštnine, obdelave naročila ter postopka kreiranja in pošiljanja uporabniških podatkov za on-line dostop do produkta.
  1. Vsebina storitev

Storitve družbe Verlag Dashöfer ponujajo produkte s področja davkov in računovodstva, kadrovanja in kadrovskega managementa, financ, vodenja in poslovanja, izobraževanja in seminarjev, in sicer v tiskani in/ali on line obliki.

Družba Verlag Dashöfer, založba, d.o.o. uporabnike on-line storitev opozarja, da so informacije in podatki na spletnih straneh splošnega informativnega značaja in se kot take ne nanašajo na konkretne okoliščine kakršnekoli fizične ali pravne osebe. V primeru, da uporabnik potrebuje konkretna navodila, mnenje ali nasvet, družba Verlag Dashöfer, založba, d.o.o. omogoča, da se uporabnik posvetuje z ustrezno usposobljenim strokovnjakom.

  1. Pravice in obveznosti založbe

 

 

  1. Pravice in obveznosti naročnika
  1. Posebne določbe k pravicam in dolžnostim naročnika – fizične osebe
  1. Določbe k posameznim produktom
  1. Odgovornost

Vse storitve založbe so na voljo brez kakršnih koli izrecnih ali implicitnih jamstev, zlasti brez implicitnih jamstev o primernosti uporabe za določen namen. Ne jamčimo, da bodo produkti in tudi spletno mesto 100 % časa na voljo za izpolnjevanje potreb naročnika. Prizadevali si bomo, da vam storitve in produkte zagotovimo v najkrajšem možnem času, vendar ne zagotavljamo, da dostop ne bo prekinjen ali da ne bo prišlo do zamud, napak ali opustitev.

V primeru težav v delovanju spletnega mesta ali siceršnjih produktov založbe, si bo slednja po svojih najboljših močeh prizadevala za čim hitrejšo odpravo teh pomanjkljivosti. založba ne odgovarja za morebitno škodo, ki bi naročniku lahko nastala zaradi začasnega nedelovanja ali okrnjenega delovanja spletne strani oz. produktov založbe.

  1. Politika zasebnosti – varstvo osebnih podatkov

Osebni podatek je katerikoli podatek, ki se nanaša na posameznika, ne glede na obliko, v kateri je izražen, kot na primer: ime in priimek, domači naslov, lokacija (telefon lahko oddaja lokacijo), spletni identifikator (IP naslov), elektronski naslov, telefonska številka ipd.

Obdelava osebnih podatkov pomeni kakršnokoli delovanje ali niz delovanj, ki se izvaja v zvezi z osebnimi podatki, ki so avtomatizirano obdelani ali ki so pri ročni obdelavi del zbirke osebnih podatkov ali so namenjeni vključitvi v zbirko osebnih podatkov, zlasti zbiranje, pridobivanje, vpis, urejanje, shranjevanje, prilagajanje ali spreminjanje, priklicanje, vpogled, uporaba, razkritje s prenosom, sporočanje, širjenje ali drugo dajanje na razpolago, razvrstitev ali povezovanje, blokiranje, anonimiziranje, izbris ali uničenje; obdelava je lahko ročna ali avtomatizirana.

Dolžnost varovanja osebnih podatkov v skladu s temi Splošnimi pogoji, z veljavnim Zakonom o varstvu osebnih podatkov ter Uredbo o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov (Uredba (EU) 2016/679) zavezuje vse zaposlene v založbi, vključno tiste, ki opravljajo delo na drugih pravnih podlagah kot po pogodbi o zaposlitvi, tudi po prenehanju zaposlitve, opravljanja del ali nalog ali izvajanja storitev operaterja in je opredeljena v Politiki upravljanja osebnih podatkov po Uredbi (EU) 2016/679.

Založba zbira in vodi v zbirki osebnih podatkov naslednje vrste osebnih podatkov naročnika:

S soglasjem naročnika (e-obrazec/tiskani obrazec) lahko založba za interne potrebe analiziranja podatkov glede ponudbe storitev zbira tudi druge podatke o naročniku.

Podatki se obdelujejo za namene opisane v naših Splošnih pogojih poslovanja objavljenih na spletnih straneh založbe:

Naročniki lahko svoje naročilo dopolnijo, popravijo ali stornirajo preko e-naslova info@dashofer.si ali to sporočijo na Oddelek kupcev na tel.: 01/4345 590.

On-line storitve družbe Verlag Dashöfer uporabljajo piškotke, ki se naložijo na uporabnikov računalnik v skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2).

Posameznik ima pravico do dostopa do podatkov, popravka ali izbrisa osebnih podatkov, pravico do omejitve obdelave, pravico do ugovora obdelavi in pravico do prenosljivosti osebnih podatkov, ki se nanašajo nanj, v skladu z določbami, ki urejajo varstvo osebnih podatkov. Posameznik lahko uveljavlja svoje pravice z zahtevo na elektronski naslov info@dashofer.si, pisno po pošti na sedež upravljalca Verlag Dashöfer, založba, d.o.o., na naslov Dunajska cesta 21, 1000 Ljubljana ali po telefonu na telefonsko številko: 01 4345 590.

V zvezi z obdelavo osebnih podatkov ima posameznik tudi pravico do vložitve pritožbe pri nadzornem organu, če meni, da obdelava osebnih podatkov v zvezi z njim krši določila na področju varstva osebnih podatkov.

Več o politiki zasebnosti si lahko preberete TUKAJ.

  1. Prenehanje naročniškega razmerja

Naročnik ima pravico do prenehanja naročniškega razmerja.

Prenehanje naročniškega razmerja je možno samo v pisni obliki (po pošti ali preko elektronske pošte), minimalno 6 koledarskih tednov pred zaključkom tekočega naročniškega razmerja. Koledarski teden pomeni 7 dni.

V primeru, da naročnik odstopa od naročniškega razmerja ne sporoči v skladu s Splošnimi pogoji poslovanja, se naročniku avtomatsko podaljša naročniško obdobje za enako obdobje kot je bilo sklenjeno zadnje naročniško razmerje.

Vsekakor je možno ob zahtevku naročnika ali uporabnika preprečiti uporabo njihovih podatkov s strani založbe, in sicer:

  1. Tehnična in vsebinska podpora

Založba zagotavlja naročnikom brezplačno tehnično in vsebinsko podporo uporabe storitev in produktov založbe v delovnem času od ponedeljka do petka med 8.00 in 16.00 uro prek pošte, elektronske pošte in telefona.

Naročnik lahko družbi Verlag Dashöfer, založba, d.o.o. v pisni obliki pošlje zahtevo, v kateri na kratko opiše problem oziroma vprašanje in svoje podatke, kamor mu bo družba najkasneje v dveh delovnih dneh posredovala odgovor.

  1. Končne določbe

Naročnik s poslano naročilnico potrjuje, da se je temi Splošnimi pogoji poslovanja seznanil, jih v celoti razumel in se z njimi strinja.

Za odnose, ki jih ti Splošni pogoji poslovanja ne urejajo, se smiselno uporabljajo določbe splošno zavezujočih predpisov.

Založba si pridružuje pravico do sprememb Splošnih pogojev poslovanja. Dolžnost obveščanja naročnika izpolni z objavo spremenjenih splošnih pogojev na ustreznem mestu na spletni strani založbe ter njenih produktov.

Morebitne spore bosta stranki reševali sporazumno, v nasprotnem primeru je pristojno stvarno sodišče, ki velja za sedež izvajalca.

Ljubljana, 15. 6. 2023

.

Spoštovani,

v skladu z zahtevami Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov (GDPR), ki jih moramo upoštevati, vas prosimo, da najdete trenutek in preberete pomembne informacije v zvezi s pravili zaščite osebnih podatkov v Verlag Dashöfer, založba, d.o.o., Dunajska 21, 1000 Ljubljana.

Vsebina naših produktov bo ostala nespremenjena, želimo pa vas seznaniti z novimi pravili v zvezi z varstvom osebnih podatkov.

Ko boste pripravljeni, kliknite gumb »Strinjam se« in preusmerjeni boste nazaj na stran.

Izjava varstva osebnih podatkov po 13. členu Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov (GDPR)

Založba zbira in obdeluje naslednje vrste osebnih podatkov naročnika:

Za kaj se uporabljajo podatki?

Podatki se obdelujejo za namene:

Vsekakor je možno ob vašem zahtevku tudi preprečiti uporabo vaših podatkov s strani našega podjetja, in sicer:

Strinjam se z obdelavo svojih osebnih podatkov s strani podjetja Verlag Dashöfer, založba, d.o.o., na Dunajski c. 21, 1000 Ljubljana, matična št.: 1846639, davčna številka: SI49971999, z namenom posredovanja informacij v zvezi s produkti in dogodki podjetja in tržnih raziskav. Soglasje se lahko kadarkoli prekliče, tako da se pošlje zahtevek na e-poštni naslov info@dashofer.si ali pisno zahtevo na naslov založbe. Osebni podatki se ne prenašajo ali posredujejo v tretjo državo ali mednarodno organizacijo. Za več informacij, prosimo kliknite na »Splošni pogoji poslovanja«.


 Potrebujete pomoč?
Imate težavo z uporabo portala? Pišite nam.
Vaše sporočilo je bilo uspešno poslano.
Input:

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljevanjem brskanja po tej strani, brez spremembe pri nastavitvah vaših piškotkov, se strinjate z našimi pravili uporabe piškotkov.   V redu   Več o piškotkih